Posláním ASP je doprovázení a podpora klientů*ek na cestě ke změně ve vztahu k užívání návykových látek. Cílem je zvyšování kvality jejich života a stabilizace jak v adiktologické, sociální, ale i v dalších oblastech.
Stanovené cíle a poslání naplňujeme skrze poskytované odborné služby. Cílovou skupinou ASP jsou uživatelé*ky alkoholu a nealkoholových drog, v různých stádiích závislosti. Pracujeme jak s aktivními uživateli*kami návykových látek, tak s klienty*kami využívající substituční léčbu, případně i s abstinujícími klienty*kami.
Značnou část naší klientely tvoří klienti*ky s duální psychiatrickou diagnózou.
Ambulantní služby
Hálkova 1, Praha 2
Po – Pá: 9:00 – 17:00
Práce s klienty*kami probíhá ambulantní, nebo terénní formou. Na úvodní konzultaci je potřeba se objednat.
Kontakt pro příjem klientů*tek
do programu:
ambulance@progressive-ops.cz
tel: 728 414 312
Poskytované služby
Individuální poradenství
• adiktologické poradenství
• sociální poradenství
• psychoterapeutické konzultace
• psychiatrické konzultace
Podpůrná abstinenčně
orientovaná skupina
• od klientů*tek je vyžadovaná abstinence
• vhodná pro zájemce*kyně po základní léčbě, kteří hledají skupinovou podporu v abstinenci
• probíhá 1x týdně v odpoledních hodinách
• vítáni jsou i klienti*ky s duální psychiatrickou diagnózou
Program Case management
Je vhodný pro klienty*ky, kteří:
• dlouhodobě neprofitují ve standardním léčebném systému
• absolvovali už několik pokusů o léčbu
• souběžně se potýkají s více problémy v různých oblastech života
• mají duální diagnózu
- propojení klienta*ky s dalšími vhodnými službami
- asistenci a doprovod na úřady a do institucí
- pomoc při vyřizování praktických záležitostí
- bydlení, zdravotní péče a jiné
- odborné poradenství, spolupráci v hledání motivace
- podporu při nacházení „zdravého“ způsobu trávení volného času
- možnost setkávání se jak v našem zařízení, tak i v jiném prostředí
- zaměření se na komplexní životní situaci (nikoli pouze na problematiku užívání návykových látek)
- prosazování zájmů a cílů klienta*ky, jsou-li v souladu s posláním a cíli naší služby
Principy
BEZPLATNOST
Veškeré služby jsou poskytovány bezplatně.
DOSTUPNOST
Snažíme se, aby naše služby byly dostupné, když je klienti*ky potřebují, plán péče vypracováváme s každým klientem*kou individuálně.
DOBROVOLNOST
Klient*ka má právo se rozhodnout, zda a za jakých podmínek bude naše služby využívat.
INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP
Respektujeme individuální potřeby a zakázky klientů*tek.
Práva a povinnosti klienstva
Klienti*ky jsou o svých právech a pravidlech programu informováni ústně pracovníkem*cí během několika prvních kontaktů.
Práva klienta*ky
- Právo na veřejný přístup ke službě – klienti*ky mají přístup k nabízeným službám bez ohledu na pohlaví, věk, etnicitu, národnost, sexuální orientaci, politickou příslušnost, náboženství, socioekonomický status, zdravotní stav, předešlou kriminální činnost, veřejné postavení apod.
- Právo být informován o obsahu, pravidlech a omezeních služby – klienti*ky jsou informováni o nabízených službách a podmínkách jejich využití, včetně přehledu pracovníků*ic týmu a jejich pracovních pozic. Dále jsou informováni o pravidlech programu, právech a povinnostech včetně sankcí za jejich porušení. Také jsou informováni o omezeních, která vyplývají z vázanosti pracovníků*ic a zařízení právními normami.
- Právo na zachování anonymity, které nemá vliv na kvalitu poskytovaných služeb – klienti*ky mají právo zůstat v anonymitě (tj. neuvádět o sobě takové údaje, které by je jednoznačně identifikovaly). Sami se rozhodují, zda využijí službu, která svou povahou vyžaduje ztrátu jejich anonymity. Pokud takovou službu odmítnou, je hledán alternativní způsob řešení jejich problému.
- Právo na ochranu osobních údajů – veškeré informace, které se pracovníci*ce v souvislosti s poskytováním služby o klientovi*ce dozví, jsou důvěrné a vztahuje se na ně povinná mlčenlivost. Informace o klientech*kách mohou být poskytovány třetí straně pouze na základě písemného souhlasu klienta*ky. Se záznamy obsahujícími osobní údaje klientů*ek se nakládá v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
- Právo na bezplatnost poskytovaných služeb – služby programu jsou poskytovány bezplatně.
- Právo na ochranu před zneužíváním ze strany pracovníka*ce – klienti*ky nesmí být fyzicky, emočně, materiálně, sexuálně ani jinak zneužíváni pracovníkem*cí programu.
- Právo na důstojné zacházení a osobní čest.
- Právo na respektování svobodné vůle a vlastní volby – ať se klient*ka rozhodne abstinovat či žít s drogou, je mu*jí nabídnuta odborná péče. Účast klienta*ky v programu je dobrovolná. Klient*ka ji může kdykoliv ukončit a kdykoliv změnit názor a vrátit se do programu zpátky, pokud to dovoluje kapacita programu. Klient*ka se může podílet na nastavení služeb a vyjadřovat se k problémům.
- Právo na podání a vyřízení stížnosti ohledně kvality služeb, chování pracovníka*ce nebo zřizovatele služby Progressive o.p.s.
Povinnosti klienta*ky – sankční řád
Pokud je klient*ka fyzicky agresivní vůči pracovníkovi*ci nebo jinému klientovi*ce, manipuluje se zbraní, nebo poškozuje, nebo odcizuje majetek programu, bude mu*jí ukončeno poskytování služeb v maximální délce 6 měsíců. O konkrétní délce „Stopky“ rozhodnou pracovníci*ce na týmové poradě.
Klienti*ky jsou nejprve upozorněni na jejich nevhodné chování, které neodpovídá pravidlům programu. Jestliže klient*ka nezmění své chování, je s ním*ní v ten den ukončeno setkání. Jestliže se chování klienta*ky opakuje, nebo výrazně přesahuje pravidla programu, je možné klienta*ku přesměrovat na jiného pracovníka*ci, nebo na jinou službu. Jestliže žádná ze zmíněných opatření nezafungovala, může pracovník*ce zvážit udělení sankce. O návrhu je nutné informovat vedoucího služby a kolegy*ně nejpozději na nejbližší poradě týmu. Pokud se pracovníci*ce na sankci shodnou, je klient*ka informován o jejím udělení. Konečné rozhodnutí tedy učiní celý tým, nikoli jen pracovník*ce, kteří byli porušení pravidel klientem*kou přítomeni. Tímto krokem se udělení stopky stává týmovým rozhodnutím, nikoli jen rozhodnutím jediného pracovníka*ce, který by mohl rozhodovat pod vlivem emocí vzniklých při řešení náročné situace.
O udělení sankce jsou klienti*ky informováni během nejbližšího kontaktu po poradě týmu osobně, nebo telefonicky garantem*kou. Obsahem informace je zdůvodnění udělení sankce, pokud proběhla týmová porada, pak i délka a rozsah ukončení poskytování služeb, předání kontaktu na jiné služby a ujištění o tom, že po uplynutí stanovené doby může klient*ka opětovně zažádat o využití služeb programu.
Lhůta, po kterou je klientovi*ce ukončeno poskytování služeb, začíná běžet dnem udělení sankce, nikoliv dnem jeho oznámení klientovi*ce. O sankci je proveden zápis v elektronické podobě do karty klienta*ky a do složky „Stopky klientům*kám.“
Sankce je klientovi*ce ukončena ve chvíli, kdy s klientem*kou proběhne individuální rozhovor, kdy je probírána celá situace, je znovu ověřováno, zda klient*ka rozumí udělení sankce, zda rozumí tomu, jaké pravidlo porušil*a a že pokud bude porušeno znovu, bude následovat další sankce. Při této příležitosti pracovník*ce zjišťuje, co se za dobu trvání sankce v jeho*její životě změnilo a nabízí mu*jí možnou pomoc. Pokud se klient*ka individuálního rozhovoru odmítne zúčastnit, je informován*a o důležitosti tohoto kroku a také o tom, že pokud rozhovor neproběhne, nebude možné sankci ukončit. Taková situace je následně probírána na poradě týmu. Pokud je klientem*kou napaden pracovník*ce programu, má právo i po skončení účinnosti sankce odmítnout poskytovat službu klientovi*ce, který ho napadl, a předat jej kolegovi*ni.
Stížnosti
Klienti*ky mají právo v případě nespokojenosti podat stížnost. O právu podat stížnost jsou informováni v rámci kontaktů s pracovníky*icemi. Stížnost ale může podat i jakákoli jiná fyzická či právnická osoba, vč. zaměstnance Progressive o.p.s. Může být podána jménem i anonymně. K podání může být využit formulář pro podání stížnosti nebo podnětu, který je na vyžádání k dispozici u pracovníků*ic kontaktního centra.
Stížnost lze podat:
- Osobně – pracovníkovi*ici kontaktního centra.
- Poštou k rukám vedoucí*ho kontaktního centra, případně ředitele*ky organizace na adresu: Progressive o. p. s., Žitná 51, 110 00 Praha 1.
- Možnost sepsat stížnost v jiném zařízení nebo službě.
- Veřejný ochránce lidských práv – Údolní 39, 602 00 Brno.
- Elektronicky na adresu zařízení: kontaktnicentrum@progressive-ops.cz
Stížnost nebo podnět je možno podat na:
- kvalitu sociální služby – lze podat u jakéhokoli zaměstnance*kyně.
- na pracovníka*ici zařízení – lze podat u vedoucího programu Ambulantní služby Progressive:
Kontakt: Mgr. Miroslav Giljan, Progressive o.p.s., Hálkova 1, 120 00 Praha 2; tel.: 736 183 025 - na vedoucího Ambulantní služby Progressive – lze podat u zřizovatele:
Kontakt: Mgr. Vojtěch Janouškovec, Progressive o.p.s., Žitná 51, 110 00 Praha 1, tel.: 722 800 519. - na ředitele– lze podat u správní rady.
Kontakt: Mgr. Simona Poláková, Progressive o.p.s, Janáčkovo nábřeží 43, 150 00 Praha 5, tel.: 604 741 010. - na zřizovatele zařízení – lze podat např. u:
- Ministerstvo práce a sociálních věcí: Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 1; tel.: +420 221 921 111; posta@mpsv.cz
- Veřejný ochránce práv: Údolní 39, 602 00 Brno, tel.: +420 542 542 888
- Český helsinský výbor: Štefánkova 216/21, 150 00 Praha 5, tel.: +420 257 221 141
Pracovníci*ice, k němž se stížnost dostane jako první, jsou povinni předat stížnost odpovědným osobám a o přijetí stížnosti provést záznam do Knihy přání a stížností. Na vyžádání stěžovatele*ky lze vystavit kopii tohoto zápisu.
V případě, že stěžovatel*ka není spokojen s výsledkem šetření, může se obrátit například na tyto instituce:
- Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376, 128 01 Praha 2
- Český helsinský výbor, Štefánikova 216/21, 150 00 Praha 5
- Veřejný ochránce práv, Údolní 39, 602 00 Brno
Tým programu
Mgr. Miroslav Giljan
Vedoucí služby
miroslav.giljan@progressive-ops.cz
722 800 519
Mgr. Simona Smetanová
Case managerka, adiktoložka
simona.smetanova@progressive-ops.cz
602 651 587
Bc. Kristina Chudomelová
Case managerka, terapeutka, sociální pracovnice
kristina.chudomelova@progressive-ops.cz
725 773 998
Mgr. Adéla Šálená
Case managerka, adiktoložka
adela.salena@progressive-ops.cz
723 120 486
MUDr. Tereza Koubková
Lékařka, psychiatrička
tereza.koubkova@progressive-ops.cz
Externí pracovníci:
František Knuth
Case manager, pracovník Kontaktního centra Progressive
frantisek.knuth@progressive-ops.cz
722 917 754
Další odborní spolupracovníci*ce
Mgr. Simona Poláková
Bc. Filip Jiřík, DiS.